Quayola
White Carrara 2022
10.06.2022-19.06.2022

Quayola
Hercules and Nessus #A_01
White Carrara 2022
10.06.2022-19.06.2022

On the occasion of the sixth edition of White Carrara 2022, Quayola presents Hercules and Nessus #A_01, a Carrara marble sculpture carved with a robotic arm guided by algorithms, that will be on view until June 19th in Piazza Alberica, Carrara.

The work, part of a project that develop the artist’s research on sculptural tradition and algorithmic aesthetics materialized through robotic vehicles, is inspired by Michelangelo’s “unfinished” technique, and investigates the infinite possibilities in which matter can be articulated through computational logics.
Quayola uses technology not as a tool but as a collaborator: the industrial robot replaces the artist’s craftsmanship with the rigor of paths calculated through computational algorithms. The digital geometries, carved on marble by a non-human hand, make explicit the tension between anthropic and technological, digital and natural elements.

This project marks the beginning of a new collaboration between Quayola Studio, Carrara marble quarries Successori Adolfo Corsi and the TorArt robotic milling laboratory.

Quayola
Hercules and Nessus #A_01
White Carrara 2022
10.06.2022-19.06.2022

In occasione della sesta edizione di White Carrara 2022, Quayola presenta Hercules and Nessus #A_01 , una scultura in marmo di Carrara scolpita con un braccio robotico guidato da algoritmi, che sarà esposta fino al 19 giugno in Piazza Alberica a Carrara.

L’opera, parte di un progetto che sviluppa la ricerca dell’artista sulla tradizione scultorea e sull’estetica algoritmica materializzata attraverso veicoli robotici, si ispira alla tecnica del “non finito” di Michelangelo e indaga le infinite possibilità in cui la materia può essere articolata attraverso logiche computazionali. Quayola utilizza la tecnologia non come strumento ma come collaboratore: il robot industriale sostituisce la maestria dell’artista con il rigore di percorsi calcolati attraverso algoritmi computazionali. Le geometrie digitali, scolpite sul marmo da una mano non umana, rendono esplicita la tensione tra elementi antropici e tecnologici, digitali e naturali.

Questo progetto segna l’inizio di una nuova collaborazione tra Quayola Studio, le cave di marmo di Carrara Successori Adolfo Corsi e il laboratorio di fresatura robotica TorArt.

Comunicato stampa