Quayola “Pointillisme”
Smart Life Festival
29.09.2022-02.10.2022

Quayola
“Pointillisme”

Smart Life Festival 22 – Cappella del Collegio San Carlo, Modena
29.09.2022-02.10.2022

On the occasion the Smart Life Festival 22, Quayola will present the installation Pointillisme inside the Chapel of Collegio San Carlo in Modena, that will be on view for the whole duration of the festival.

In Pointillisme, Quayola continues his ongoing exploration of high-precision laser scanning technologies and their inherent imperfections. Drawing a parallel between the pictorial tradition and computational aesthetics, the work proposes new landscape paintings created by machines.

The installation projects us into “en plein air” atmospheres, a declared homage to pointillism, a pictorial movement born in the late 19th century, in a reinterpretation of natural landscapes, observed and analysed by means of highly technological apparatuses and re-proposed in new modes of visual synthesis.

Like a landscape painter, Quayola accompanies us inside tree-lined forests, for textures and colours as enchanting, exploring the relationship between man, technology and nature, recreated in a deconstruction of matter and in its recomposition through algorithmic language.

Quayola
“Pointillisme”

Smart Life Festival 22 – Cappella del Collegio San Carlo, Modena
29.09.2022-02.10.2022

In occasione di Smart Life Festival 22, Quayola presenterà l’installazione Pointillisme nella Cappella del Collegio San Carlo Modena, che sarà visibile per tutta la durata del festival.

In Pointillisme Quayola prosegue la sua costante esplorazione delle tecnologie di laser scanning ad alta precisione e delle loro insite imperfezioni. Tracciando un parallelismo tra la tradizione pittorica e l’estetica computazionale, l’opera propone nuove pitture paesaggistiche create dalle macchine.

L’installazione ci proietta all’interno di atmosfere “en plein air”, omaggio dichiarato al puntinismo, movimento pittorico nato nel tardo XIX secolo, in una rilettura dei paesaggi naturali, osservati e analizzati tramite apparati altamente tecnologici e riproposti in nuove modalità di sintesi visiva.

Al pari di un pittore paesaggista, Quayola ci accompagna all’interno di foreste alberate, per trame e colori come incantante, esplorando il rapporto tra uomo, tecnologia e natura, ricreata in una decostruzione della materia e nella sua ricomposizione attraverso il linguaggio algoritmico.