Quayola “Pointillisme: Provance ”
Biennale des imaginaires numériques
11.11.2022 – 23.01.2023

Quayola
Pointillisme: Provance
Biennale des imaginaires numériques – Fondation Vasarely, Aix-en -Provance
11.11.2022 – 23.01.2023

On the occasion of the second edition of the Biennale des Imaginaires Numériques, the artist Quayola won the 3rd International Prize of the Vasarely Foundation & CHRONICLES. Created this year, the work Pointilisme: Provence, will take as its starting point the surrounding landscapes of the Sainte-Victoire that the artist scanned in the autumn and spring.

Pointillism: Provence is a new work that continues Quayola’s exploration of high precision laser scanning systems and their inherent imperfections.

Drawing a parallel between historical pictorial traditions and computational aesthetics, this project speculates new landscape paintings created by machines. While reproducing similar conditions to those favoured by the ‘en plein air’ painters of the late 19th century, the natural landscapes are actually observed and analysed through extensive technological apparatuses and re-purposed through new modes of visual synthesis.

More information

Quayola
Pointillisme: Provance
Biennale des imaginaires numériques – Fondation Vasarely, Aix-en -Provance
11.11.2022 – 23.01.2023

In occasione della seconda edizione della Biennale des Imaginaires Numériques, l’artista Quayola ha vinto il 3° Premio Internazionale della Fondazione Vasarely & CHRONICLES. Realizzata quest’anno, l’opera Pointilisme: Provence, prenderà spunto dai paesaggi circostanti la Sainte-Victoire che l’artista ha osservato in autunno e in primavera.

Pointillism: Provence è un nuovo lavoro che continua l’esplorazione di Quayola dei sistemi di scansione laser ad alta precisione e delle loro intrinseche imperfezioni.

Tracciando un parallelo tra le tradizioni pittoriche storiche e l’estetica computazionale, questo progetto ipotizza nuovi dipinti di paesaggio creati dalle macchine. Pur riproducendo condizioni simili a quelle preferite dai pittori “en plein air” della fine del XIX secolo, i paesaggi naturali sono in realtà osservati e analizzati attraverso ampi apparati tecnologici e riproposti attraverso nuove modalità di sintesi visiva.